Meer Terug naar website

Kies een taal:

Producten: laatst toegevoegd

  • {{cartItem.Quantity > 1 ? cartItem.Quantity + "x" : ""}} {{cartItem.Product.Title}} {{cartItem.Frequency}} {{cartItem.Product.Title}} Aantal: {{cartItem.Quantity}} {{cartItem.Quantity > 1 ? cartItem.Quantity + "x" : ""}} {{cartItem.Product.Title}} {{cartItem.Color}}
Totaal: {{NrOfProducts}} artikelen Naar uw producten

Don’t be the Kodak of your industry

22 februari 2017

Vrijdag 10 februari 2017 startte het Masterclassprogramma van de Circulaire Coalitie. Annerieke Douma en Joke Dufourmont van Circle Economy verzorgden de Masterclass Introductie in de Circulaire Economie, die door ruim 25 deelnemers werd gevolgd. Tijdens de Masterclass stond een belangrijke mind shift centraal: Hoe maak je de omslag van een lineaire economie met businessbedreigingen naar een Circulaire Economie vol businesskansen? De deelnemers kregen aan het begin van de Masterclass inzicht in het belang en in de mogelijkheden van deze omslag, waarna ze zelf aan de slag konden met een eigen casus.

Don’t be the Kodak of your industry

Tijden veranderen. Als organisatie moet je continu blijven inspelen op de veranderende behoeften van de klant en de ontwikkelingen in de wereld. Doe je dat niet? Dan is de kans groot dat je bestaansrecht snel verdwijnt. Denk aan Kodak, het bedrijf dat niet aansloot bij de digitale ontwikkelingen in de fotobranche en haar sterke positie kwijtraakte.

Om een vergelijkbare situatie te voorkomen met een fictief ‘eigen bedrijf’ werden de deelnemers van de Materclass in zes groepjes geconfronteerd met ‘hun’ businessbedreigingen. Als managementteam van een bierbrouwerij, telefoon- of wasmachineproducent moest gebrainstormd worden over nieuwe businesskansen, met de Circulaire Economie als uitgangspunt. De resultaten van de brainstormsessies werden in verschillende rondes aan de overige managementteams gepresenteerd, waarna uiteindelijk een fictieve investeringsmaatschappij twee winnaars koos. Door de winnaars op deze manier te selecteren, kwam een ander belangrijk punt naar voren: investeerders zijn meer en meer geïnteresseerd in duurzame bedrijven die het businessmodel baseren op de Circulaire Economie.

Transitie naar Circulaire Economie

In 2017 werken veel bedrijven nog volgens de lineaire economie, waarbij producten worden gemaakt en na gebruik weggegooid. Gevolg? Waardevolle grondstoffen worden niet hergebruikt, maar verbrand en gestort.

Als we doorgaan met deze manier van produceren en consumeren, zijn er in 2050 vier (!) aardes nodig om ons van grondstoffen te blijven voorzien. Het is dus een feit dat bedrijven aan de slag moeten met nieuwe circulaire businessmodellen om toekomstbestendig te worden. Geslaagde voorbeelden hiervan zijn:

Er zijn twee andere tendensen die de omslag naar de Circulaire Economie versnellen:

  1. De b2b- en b2c-markt eist meer duurzaamheid van producenten.
  2. De (digitale)technieken binnen (productie)processen ontwikkelen zich razendsnel. (Denk bijvoorbeeld aan robotisering.)

Aan de slag met nieuwe businesskansen

Hoe maak je nu als bedrijf de mind shift van een lineaire economie naar een Circulaire Economie? Om dat tijdens de Masterclass te ontdekken gingen de fictieve managementteams aan de slag met realistische businessbedreigingen zoals:

  • veranderende behoeften van de klant
  • veranderende wet- en regelgeving
  • veranderingen in de aanwezigheid van benodigde grondstoffen

Om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden, konden er 9 circulaire businesskansen worden ingezet:

  1. recycling
  2. reparaties
  3. upgrades
  4. modulariteit
  5. (langere) levensduur
  6. leasing
  7. statiegeld
  8. delen
  9. grondstoffenhandel

Circulaire winnaar: bierbrouwerij ‘Minder’

Brouwerij ‘Minder’ werd door de fictieve investeringsmaatschappij als één van de twee winnaars uitgekozen. Het managementteam bedacht in meerdere brainstormrondes (met bijbehorende bedreigingen) de introductie van een modulair bierkrat en uniforme bierflessen. Dankzij dit concept kun je verschillende biersoorten afnemen van kleine lokale brouwerijen. Dit komt tegemoet aan de wens van de klant dat bier een ‘verhaal’ moet hebben en dat er geswitcht moet kunnen worden tussen verschillende biersoorten.

Klanten nemen het bier af volgens een leaseconcept, waarbij ze een krat kopen. Is een klant benieuwd naar een ander biertje? Dan kan hij dit gewoon online bestellen en ophalen bij een lokale slijterij. Dit is een win-winsituatie voor de klant en de specialistische retail. Bier is zo geen impulsaankoop, maar een bewuste aanschaf voor de langere termijn. Brouwerij ‘Minder’ presenteert zichzelf als intermediair die ervoor kiest om samen te werken met bestaande netwerken.

In het geval van een slechte oogst van een van de natuurlijke grondstoffen van bier wordt de coöperatiegedachte aangesproken: de lokale bierbrouwers kunnen gebruik maken van elkaars oogst. Verder was er nog gedacht aan de volgende circulaire oplossingen:

  • Het restafval van de bierproductie wordt gebruikt als mest voor nieuwe oogsten, zoals die van hop.
  • Als het mogelijk is, worden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij de productie ingezet.
  • Het reinigen van flessen en kratten met water gebeurt door aan te sluiten bij gesloten loops.
  • Het water dat nodig is voor het maken van het bier zelf zal uit regenwater komen. Hiervoor wordt in de toekomst samenwerking gezocht met universiteiten.

Reacties deelnemers op Masterclass

Deelnemers reageerden positief op de workshop en legden de pijnpunten bloot: ‘Bij ons wordt nog zo weinig gedaan vanuit de circulaire gedachte. Dat komt omdat weinig mensen hiernaar kijken. Zelfs inkoopafdelingen niet. Ik ben hier vandaag zelfs op mijn vrije dag, omdat ik intrinsiek gemotiveerd ben. Maar om mijn collega’s mee te krijgen, zal ik eerst goed moeten overbrengen wat circulair werken inhoudt. Daar helpt deze Masterclass bij.’

Overige Masterclasses

In 2017 staan de volgende Masterclasses voor de Circulaire Coalitie op het programma:

  • Masterclass Circulair Inkopen op 12 april 2017
  • Masterclass Circulaire Businessmodellen op 9 juni 2017
  • Masterclass Duurzame Gedragsverandering in september 2017
  • Masterclass Circulair Ontwerpen in november 2017